NAUČNA STUDIJA: Ostavite alkohol i svinjetinu kako biste smanjili rizik od raka

Ostavite alkohol i slaninu u potpunosti kako biste smanjili rizik od raka, kaže naslov članka britanskog The Telegrapha, a to je ujedno i novi globalni nacrt za sprječavanje ove bolesti.

Ostavite alkohol i slaninu u potpunosti kako biste smanjili rizik od raka, kaže naslov članka britanskog The Telegrapha, a to je ujedno i novi globalni nacrt za sprječavanje ove bolesti.

Autori, također, kažu kako bi trebalo izbjegavati sva zašećerena pića, savjetujući ljude da se drže vode kao dio napora da se smanji rizik do 40 posto.

Plan od 10 tačaka, objavljen od Svjetskog fonda za istraživanje raka (The World Cancer Research Fund), prati rezultate studije urađene na 51 milion ljudi – dosad najopsežnije analize koja se bavi uzrocima ove bolesti.

Višak težine povezuje se s najmanje 12 karcinoma – dvostruko više od procjene prije deset godina i daje konkretne savjete o tome kako smanjiti rizik.

Istraživači su rekli da veoma jaki dokazi povezuju nezdrav stil života s rakom, a od 2007. su se još više pojačali, potaknuvši ih da izdaju oštrije preporuke.

Također, navodi se da, od trenutnih pojava u Velikoj Britaniji, pretilost ima predispozicije da preskoči pušenje na listi vodećih uzroka raka u naredne dvije decenije.

U posljednjih nekoliko godina, nekoliko je studija pokazalo da alkohol i prerađeno meso povećavaju rizik za dobijanje bolesti (od) alkohola koje su usko vezane s karcinomom dojke, a prerađene meso poput slanine povećava mogućnost oboljenja crijeva.

Nove smjernice navode: “Za prevenciju raka, najbolje je ne piti alkohol”. Upozoravaju da je “alkohol snažno povezan i povećava rizik obolijevanja od šest vrsta karcinoma”, uključujući rak dojke, crijeva i jetre.

I kažu da nema malog unosa slanine koji ne povećava rizik od raka, a preporučuju samo ograničen unos crvenog mesa. Nove preporuke, pokrenute na Evropskom kongresu o pretilosti u Beču, naglašavaju rizike uzrokovane prekomjernom težinom.

Planom od 10 tačaka postavlja se paket promjena načina života kako bi se smanjio rizik od raka; kao što je zdrava tjelesna težina, fizička aktivnost svaki dan i jedenje raznolike hrane s puno voća i povrća.

 

Statistika u Velikoj Britaniji kaže da:

1) 356.860 osoba svake godine oboli od raka u Velikoj Britaniji (2014)

2) 163.444 osobe godišnje umru od raka (2014)

3) Postoji 50% šansi za život barem 10 godina nakon dijagnoze (2010-11)

4) 42% slučajeva raka koji su preventivni (Izvor: Cancer Research UK)


Dr.Giota Mitou, direktor za finansiranje istraživanja
WRCF-a, kaže da jedini napitci koji ne nose rizik od raka su oni koji sadrže ni šećer ni alkohol.

“Pridržavanje vode bit će najbolja preporuka”, rekla je.

Istraživanje upozorava da nezdravi stil života potiče porast broja slučajeva raka širom svijeta, a predviđa se porast za oko 60% do 2035. godine.

Pretraživanje koje je vodio Imperial College London, pratilo je svu objavljenu literaturu o povezanosti između prehrane, tjelesne aktivnosti i raka u istraživanjima koja su uključivala 51 milion ljudi, od kojih je tri i po miliona izazvalo rak.

“Ovo je vrlo čvrst dokaz o tome šta utječe i ne utječe na rizik od raka”, rekla je dr.Mitou.

“Sve je više i više zemalja koje usvajaju zapadnjački način života. Predviđa se da će novi slučajevi raka biti povećani na 24 miliona godišnje diljem svijeta do 2035. godine.”

“Imamo vrlo snažne dokaze koji povezuju prekomjernu težinu i pretilost s rakom tokom proteke decenije”, navodi ona.

“Sada imamo 12 indikatora koji povezuju rak i prekomjernu tjelesnu težinu i pretilost – ovo je pet više za razliku od prije 10 godina”, dodaje. Uputstvo preporučuje čuvanje zdrave tjelesne težine tokom cijelog života, izbjegavajući debljanje i u odrasloj dobi.

Dr.Mitou je rekla: “Preporuke za prevenciju raka su nacrt kako pobijediti rak kojemu ljudi mogu vjerovati, jer se temelji na dokazima koji su se pokazali tačnim sada već decenijama.”

Studija kaže da bi oni koji obavljaju sjedeće poslove trebali obratiti posebnu pažnju na fizičke vježbe u svakodnevnom životu – što sugerira barem 45 minuta umjerene aktivnosti – kao što je vrtlarstvo, intenzivan kućanski posao ili hodanje. “Za prevenciju raka, preporučivo je što više tjelesnih aktivnosti”, navodi dr.Mitou.

I kaže kako sve češće kroištenje smartfona i kompjutera potiče nivo pretilosti kod ljudi.

Profesorica Linda Bauld iz Cancer Research UK-a, stručnjak za prevenciju, također, potvrđuje rezultate istraživanja. Ali kaže da se ljudi ne bi trebali brinuti zbog povremene “čaše vina ili sendviča slanine”.

“Ovaj izvještaj podržava ono što već znamo – ključ za smanjenje rizika od raka kroz naš način života. Ne pušiti, održavati zdravu težinu, zdravo jesti i piti i biti što aktivniji” – navodi britanski The Telegraph.


Plan od 10 tačaka za prevenciju raka:

1) Održavajte zdravu težinu. Držite svoju težinu u zdravom rasponu i izbjegavajte debljanje u odrasloj dobi.

2) Budite fizički aktivni. Svakodnevno budite fizički aktivni – više hodajte, manje sjedite.

3) Jedite dijetu bogatu žtaricama, povrćem, voćem i grahom. Pravite integralnu hranu, povrće, voće i mahunarke kao što su grah i leća. Neka budu veći dio vaše uobičajene dnevne prehrane.

4) Smanjite jedenje brze hrane i druge prerađene hrane visoke masti, škroba ili šećera. Smanjenje tih namirnica pomaže u kontroli unosa kalorija i održavanju zdrave težine.

5) Smanjite potrošnju crvenog i prerađenog mesa. Jedite samo umjerene količine crvenog mesa, kao što su govedina, svinjetina i janjetina.

6) Ograničite potrošnju šećerom zaslađenih pića. Pijte uglavnom vodu i pića bez šećera.

7) Smanjite konzumiranje alkohola. Za prevenciju raka, najbolje je ne piti alkohol.

8) Nemojte koristiti dodatke za prevenciju raka. Cilj je zadovoljiti prehrambene potrebe samo kroz prehranu.

9) Za majke: dojite bebu, ako je moguće. Dojenje je dobro i za majku i za dijete.

10) Nakon dijagnoze raka: slijedite naše preporuke, ako možete. Provjerite sa svojim zdravstvenim stručnjakom što vam odgovara. (Izvor: World Cancer Research Fund)


S engleskog preveo: Resul Mehmedović

Close
Close