Dilovanje droge u Saudijskoj Arabiji je veoma stresan posao

Šverc i prodaja droge ili alkohola se smatraju za zločin za koji počiniocima sledi zatvor, bičevanje, pa čak i javna pogubljenja.

918

„Abdula” preko telefona zvuči nervozno. Malo je falilo i da odbije da razgovara sa mnom, iako u ovom članku neću navesti njegovo pravo ime. Njegova paranoičnost potiče od činjenice da je jedan njegov blizak prijatelj nedavno uhapšen zbog posedovanja malo hašiša koji mu je Abdulah prodao, i sada veruje da su se vlasti „okomile” i na njega. Zbog toga je nedavno ukinuo svoj profil na Fejsbuku, deaktivirao mejl, i krije se od mutave – verske policije svoje zemlje.

Živim u Saudijskoj Arabiji već skoro 15 godina, pa mi je itekako poznato koliko frustrirajuća tvrdokorna islamska ograničenja mogu da budu za sekularne ljude koji pokušavaju da normalno žive svoje živote. Ali ipak, to ne može ni da se poredi sa opasnostima koje prete Abduli zbog toga što radi, i šverc i prodaja droge ili alkohola se smatraju za zločin za koji počiniocima sledi zatvor, bičevanje, pa čak i javna pogubljenja. Mutava je sve češće odgovorna za otkrivanje i hvatanje onih koje smatra krivim za ove zločine protiv šerijata.

Bez obzira na zakon i drakonske kazne za njegovo kršenje, alkohol i mnoge druge ilegalne supstance su dostupni u Saudijskoj Arabiji – samo treba znati gde da se potraže. Rezultati jedne od retkih studija na ovu temu, koju je 1998. godine objavila Svetska zdravstvena organizacija, otkrili su da je 24 posto pacijenata u jednoj bolnici u Rijadu zloupotrebljavalo alkohol. Još skorije, Vikiliks je raskrinkao divlje žurke kraljevske porodice, na kojima ima pića, kokaina i prostitutki.

Uprkos svom zvaničnom statusu jedne od „trezvenjačkih” zemalja na Bliskom istoku, Saudijce bije glas da su jedni od najvećih ljubitelja odležalog viskija i hašiša u regionu. Želeo sam da otkrijem koliko u tome ima istine, i koliko je lako nabaviti nelegalne supstance kada nisi prestolonaslednik zemlje, pa sam pozvao Abdulu – koji je do guše umešan i u trgovinu alkoholom, i u trgovinu drogama u ovom kraljevstvu.

„Veći deo našeg šita potiče iz Avganistana”, obaveštava me. „To je dug lanac prodaje, koji kreće od nomada sa avganistanskih polja. Oni ga tamo gaje, švercuju i mreža prodaje je kao paukova mreža – a onda nešto od toga dođe i do Karantina”.

Karantin – ili „žiža”, kako ga lokalci zovu – je deo Džede u blizini centra grada, gde se obavlja veći deo trgovine nelegalnim supstancama. Tamo možeš da nađeš drogu, alkohol, prostitutke, oružje, i sve drugo što bi očekivao da nađeš u jazbini nekog gospodara rata, ili na bilo kojoj crnoj berzi koja zavređuje pridev „crno”. Čak ni pripadnici mutave ne odlaze tamo, jer se plaše da ne budu ubijeni.

 „Tamo niko ne odlazi nenaoružan. Mislim, ozbiljno, čoveče, toliko je opasno”, kaže mi Abdula. „Kada bi sam otišao tamo, verovatno bi te silovali ili ubili. Ako ne poznaješ ljude, sjeb’o si se”.

 

Što se alkohola tiče, skoro je uveren da ga stranci preko konzulata krišom unose u zemlju. „Sve počinje sa ambasadama i ambasadorima”, kaže on. „Diplomatski prtljag, čoveče – mutava ne sme da ga pretresa” (Po zakonu, policiji nije dozvoljeno da pregleda prtljag koji je upućen ambasadama). „Vlasti znaju za to, ali ne mogu da izvrše raciju na ambasadu, jer bi im ta zemlja jebala kevu”, nastavlja on, aludirajući na značaj saudijskih veza sa zemljama kao što su SAD i UK, za čije ambasade tvrdi da su „krcate” alkoholom.

Ljudi kao što je Abdula kupuju cirku naveliko od službenika ambasada – 20 boca za oko 400 rijala (oko100 dolara) po komadu. Dileri to mogu da prodaju žednim lokalcima i za četvorostruko više para; cena boce votke se kreće od 1000 do 3000 rijala (265 – 800 dolara), u zavisnosti od veličine boce i kvaliteta proizvoda.

Zbog svojih trenutnih poteškoća, Abdula trenutno ne prodaje cirku. Pretnja od verske policije u Saudijskoj Arabiji se od arapskog proleća eksponencijalno proširila, kaže mi on. Plašeći se demonstracija u sopstvenoj zemlji, krajevska porodica je izgleda obezbedila mutavi sredstva da regrutuje nove članove, u velikoj tajnoj operaciji, da bi održala red u zemlji. I njihova taktika je izgleda upalila, jer je ono malo protesta kojih je bilo u Saudijskoj Arabiji bespovratno iščililo, čime su izbegnuta previranja koja su zadesila druge zemlje u regionu. Ali Abdula mi kaže da je dominacija mutave imala i druge posledice, osim što je sprečila smrt i razaranja koja su viđena u Tunisu, Egiptu i Libiji.

„Čak se i sami Saudijci sada plaše za sebe”, objašnjava on. „Da, u redu, podrazumeva se da od nas očekujete da se držimo svoje religije, ali mutava želi da svi mi umuknemo i sedimo kod kuće. Nema žurki, nema gluvarenja sa ortacima, ničega”. To samo podstiče potražnju na crnom tržištu. U mnogim slučajevima, ljudi se okreću drogi u relativnoj sigurnosti sopstvenog doma, umesto da ih gone zbog toga što se malo provode u javnosti.

Iznosim ovu teoriju Abduli, i on se slaže. „U što religioznijoj sredini odrastaju, teže se pobune”, uverava me, misleći na klince koji diskretno gunđaju protiv mutave i zakona u zemlji. „A sada, kada je još rigoroznije, više nego ikad imam mušterija među Saudijcima”.

Izvor: Vice.com

VIDEO: “Hadžije” iz Pakistana pokušale da prokrijumčare drogu u Saudijsku Arabiju.

PODIJELI